RODO
Ochrona danych osobowych jest jednym z najwaĆŒniejszych procesĂłw realizowanych przez Bank SpĂłĆdzielczy w Ćukowej. Parlament Europejski opublikowaĆ w 2016 roku RozporzÄ dzenie 2016/679 w sprawie ochrony danych osobowych, zwane RODO. Zastosowanie w Unii Europejskiej ma ono od 25 maja 2018 roku.
PRZETWARZANIE DANYCH OSOBOWYCH
NajczÄĆciej zadawane pytania wynikajÄ ce z tzw. obowiÄ zku informacyjnego:
- Co to jest RODO?
Jest to skrĂłt od RozporzÄ dzenia o Ochronie Danych Osobowych. RODO wprowadza m. in. nowe prawa KlientĂłw. Jednym z obowiÄ zkĂłw administratorĂłw, ktĂłrzy przetwarzajÄ dane osobowe jest informowanie KlientĂłw o przetwarzaniu ich danych osobowych.
- Dlaczego Bank przetwarza moje dane osobowe?
Bank przetwarza PaĆstwa dane, aby prowadziÄ dziaĆalnoĆÄ bankowÄ , na przykĆad prowadziÄ rachunek bankowy, zawrzeÄ i realizowaÄ umowÄ dotyczÄ cÄ produktu bankowego typu kredyt, lokata, rachunek oszczÄdnoĆciowy, rachunek ROR, czy zapewniÄ bezpieczeĆstwo PaĆstwa ĆrodkĂłw i transakcji. Prowadzimy rĂłwnieĆŒ dziaĆalnoĆÄ informacyjnÄ o naszych usĆugach i produktach.
- Czy mogÄ mieÄ dostÄp do swoich danych?
Tak. MogÄ PaĆstwo mieÄ peĆen dostÄp do swoich danych osobowych. MogÄ PaĆstwo rĂłwnieĆŒ zarzÄ dzaÄ swoimi zgodami na przetwarzanie danych osobowych, w tym zgodami marketingowymi.
- Kto jest administratorem moich danych osobowych?
Administratorem PaĆstwa danych osobowych jest Bank SpĂłĆdzielczy w Ćukowej. Bank odpowiada za ich przetwarzanie w sposĂłb bezpieczny, zgodny z umowÄ oraz obowiÄ zujÄ cymi przepisami prawa. W sprawach ochrony danych osobowych mogÄ PaĆstwo skontaktowaÄ siÄ z Bankiem w placĂłwkach sprzedaĆŒowych, telefonicznie pod numerem telefonu +48846874400 lub z Inspektorem ochrony danych.
- Jak mogÄ skontaktowaÄ siÄ z Inspektorem ochrony danych?
Z Inspektorem ochrony danych w Banku SpĂłĆdzielczym w Ćukowej mogÄ PaĆstwo skontaktowaÄ siÄ pod adresem poczty elektronicznej: iodo@bslukowa.pl
- W jakim celu Bank przetwarza moje dane osobowe?
PaĆstwa dane osobowe sÄ przetwarzane przez Bank w celu:
- podjÄcia dziaĆaĆ przed zawarciem umowy oraz w celu realizacji umowy, w tym w celu dokonania badania zdolnoĆci kredytowej i analizy ryzyka kredytowego,
- w pozostaĆych celach zwiÄ zanych z prowadzonÄ dziaĆalnoĆciÄ bankowÄ , w tym wypeĆniania obowiÄ zkĂłw prawnych ciÄ ĆŒÄ cych na Banku, dochodzenia roszczeĆ z tytuĆu prowadzenia dziaĆalnoĆci oraz w celu sprzedaĆŒy i marketingu bezpoĆredniego,
- gdy jest to niezbÄdne do wykonania zadania realizowanego w interesie publicznym,
- wewnÄtrznych celĂłw administracyjnych Banku, w tym analizy portfela kredytowego, statystyki i raportowania wewnÄtrznego w Banku,
- w celu wskazanym w treĆci udzielonej przez PaĆstwo zgody.
- Jakie rodzaje, kategorie danych osobowych Bank przetwarza?
Bank przetwarza dane zwiÄ zane z:
- identyfikacjÄ i weryfikacjÄ toĆŒsamoĆci Klienta,
- dane transakcyjne,
- dane dotyczÄ ce stanu cywilnego i sytuacji rodzinnej, w tym o osobach pozostajÄ cych na utrzymaniu i pozostajÄ cych we wspĂłlnym gospodarstwie domowym,
- dane finansowe lub zwiÄ zane ze Ćwiadczeniem usĆug bankowych,
- dane dotyczÄ ce prowadzonej dziaĆalnoĆci gospodarczej, zawodowej lub spoĆecznej,
- Kto jest odbiorcÄ moich danych?
PaĆstwa dane mogÄ byÄ udostÄpniane nastÄpujÄ cym odbiorcom lub kategoriom odbiorcĂłw danych:
- Biuro Informacji Kredytowej S.A.,
- Centrum Prawa Bankowego i Informacji Sp. z o.o.,
- ZwiÄ zek BankĂłw Polskich,
- Ministerstwo FinansĂłw, w tym Generalny Inspektor Informacji Finansowej,
- Komisja Nadzoru Finansowego,
- biura informacji gospodarczej,
- Bank BPS S.A. jako bank zrzeszajÄ cy,
- banki, instytucje kredytowe i inne upowaĆŒnione podmioty na podstawie przepisĂłw prawa,
- podmioty, ktĂłrym Bank powierzyĆ przetwarzania danych osobowych na podstawie umĂłw powierzenia przetwarzania danych osobowych (tzw. podmioty przetwarzajÄ ce).
- Czy moje dane osobowe bÄdÄ przekazywane do paĆstwa trzeciego lub organizacji miÄdzynarodowej?
Obecnie nie planujemy przekazywaÄ PaĆstwa danych osobowych poza Europejski Obszar Gospodarczy.
- Jak dĆugo PaĆstwa dane osobowe bÄdÄ przechowywane przez Bank?
Dane osobowe bÄdÄ przechowywane przez okres trwania umowy oraz po zakoĆczeniu umowy w celu wypeĆnienia obowiÄ zku prawnego ciÄ ĆŒÄ cego na Banku, w tym dochodzenia ewentualnych roszczeĆ, zgodnie z obowiÄ zujÄ cymi przepisami prawa, a nastÄpnie zostanÄ usuniÄte lub zanonimizowane.
W przypadku wyraĆŒenia zgody na przetwarzanie dla potrzeb marketingu bezpoĆredniego naszych produktĂłw i usĆug po wygaĆniÄciu umowy, dane te bÄdziemy przetwarzaÄ do czasu wycofania zgody.
- Jakie uprawnienia mi przysĆugujÄ ?
W zwiÄ zku z przetwarzaniem przez Bank danych osobowych przysĆuguje PaĆstwu prawo do:
- dostÄpu do treĆci swoich danych (art. 15 RODO),
- do sprostowania danych (art. 16. RODO),
- do usuniÄcia danych (art. 17 RODO),
- do ograniczenia przetwarzania danych (art. 18 RODO),
- do przenoszenia danych (art. 20 RODO),
- do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych (art. 21 RODO),
- prawo do niepodlegania decyzjom podjÄtym w warunkach zautomatyzowanego przetwarzania danych, w tym profilowania (art. 22 RODO).
- Do kogo mogÄ wnieĆÄ skargÄ?
W przypadkach uznania, iĆŒ przetwarzanie PaĆstwa danych narusza przepisy RODO przysĆuguje PaĆstwu prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego UrzÄdu Ochrony Danych Osobowych.
- Czy podanie danych osobowych jest dobrowolne czy obligatoryjne?
Podanie przez PaĆstwa danych jest dobrowolne, jednakĆŒe w celu zawarcia i realizacji umowy niezbÄdne.
- SkÄ d Bank ma moje dane osobowe?
ĆčrĂłdĆem PaĆstwa danych osobowych sÄ wnioski, umowy zawarte z Bankiem, natomiast w przypadku pozyskiwania danych osobowych w sposĂłb inny niĆŒ od osĂłb, ktĂłrych dane dotyczÄ , ĆșrĂłdĆem danych sÄ osoby trzecie. WĂłwczas Bank ma obowiÄ zek poinformowaÄ te osoby o ĆșrĂłdle pozyskania ich danych.
- Czy moje dane osobowe bÄdÄ przetwarzane w sposĂłb zautomatyzowany?
PaĆstwa dane osobowe nie podlegajÄ zautomatyzowanemu przetwarzaniu, w tym profilowaniu.
ZASADY ROZPATRYWANIA WNIOSKĂW DOTYCZÄCYCH OBSĆUGI PRAW KLIENTA W ZAKRESIE DANYCH OSOBOWYCH
Klient indywidualny i Klient instytucjonalny (osoba fizyczna prowadzÄ
ca dziaĆalnoĆÄ gospodarczÄ
, osoba fizyczna prowadzÄ
ca indywidualne gospodarstwo rolne, spĂłĆka cywilna, spĂłĆka partnerska, spĂłĆka jawna) Banku jest uprawniony do zĆoĆŒenia wniosku
w zakresie obsĆugi praw Klienta wynikajÄ
cych z RODO, a Bank zobowiÄ
zany jest do jego rozpatrzenia wedĆug poniĆŒszych zasad:
Klient moĆŒe zgĆosiÄ wniosek do Banku w kaĆŒdej chwili, poczynajÄ c od 25 maja br.
- Bank rozpatruje wniosek zĆoĆŒony przez Klienta Banku lub osobÄ dziaĆajÄ
cÄ
w jego imieniu:
- w ciÄ gu miesiÄ ca, liczÄ c od dnia otrzymania ĆŒÄ dania,
- w przypadku, gdy ĆŒÄ danie lub liczba ĆŒÄ daĆ Klienta ma skomplikowany charakter, termin udzielenia odpowiedzi moĆŒe zostaÄ wydĆuĆŒony o kolejne dwa miesiÄ ce; w terminie miesiÄ ca od otrzymania ĆŒÄ dania, Inspektor ochrony danych poinformuje Klienta listownie o przedĆuĆŒeniu terminu, z podaniem przyczyn opĂłĆșnienia,
- w przypadku niepodjÄcia dziaĆaĆ w zwiÄ zku z ĆŒÄ daniem Klienta, Inspektor ochrony danych niezwĆocznie â najpĂłĆșniej w ciÄ gu miesiÄ ca od otrzymania ĆŒÄ dania, poinformuje Klienta listownie o powodach nieodjÄcia dziaĆaĆ oraz moĆŒliwoĆci wniesienia skargi do organu nadzorczego oraz skorzystania ze ĆrodkĂłw ochrony prawnej przed sÄ dem.
- Klient moĆŒe zĆoĆŒyÄ wniosek z wykorzystaniem formularza opracowanego przez Bank. Formularz wniosku dostÄpny jest na stronie internetowej Banku, w dedykowanej zakĆadce RODO: www.bslukowa.pl/rodo lub w placĂłwkach sprzedaĆŒowych Banku. Wniosek Klienta powinien zawieraÄ dane adresowe oraz rodzaj i szczegĂłĆy ĆŒÄ dania.
- Klient moĆŒe zĆoĆŒyÄ wypeĆniony wniosek w kaĆŒdej placĂłwce sprzedaĆŒowej Banku.
- PlacĂłwka sprzedaĆŒowa Banku realizuje wniosek Klienta w zakresie obowiÄ zku informacyjnego (udziela informacji Klientowi), prawa do cofniÄcia zgody na cele marketingowe oraz prawa do sprostowania (aktualizacji danych). W przypadku pozostaĆych praw Klienta, obsĆugÄ wniosku realizujÄ dedykowani pracownicy Centrali Banku.
- Bieg terminu rozpatrywania wniosku rozpoczyna siÄ od dnia otrzymania przez Bank ĆŒÄ dania Klienta.
- Klient uprawniony jest do zĆoĆŒenia reklamacji w przypadku niedotrzymania terminu udzielenia odpowiedzi przez Bank. Informacja o trybie zgĆaszania reklamacji dostÄpna jest na stronie internetowej Banku.
- W imieniu Banku Inspektor ochrony danych udziela Klientowi odpowiedzi na zĆoĆŒony wniosek na piĆmie, listem poleconym za zwrotnym potwierdzeniem odbioru.
- Bank nie pobiera ĆŒadnych opĆat i prowizji za przyjÄcie i rozpatrzenie pierwszego wniosku. JeĆŒeli czÄstotliwoĆÄ wnioskĂłw Klienta jest wiÄksza, niĆŒ jeden wniosek w ciÄ gu trzech miesiÄcy, Bank moĆŒe pobraÄ opĆatÄ, rĂłwnÄ kosztom administracyjnym zwiÄ zanym z udzieleniem odpowiedzi.
- W przypadku, gdy Klient skĆada wniosek w charakterze ubezpieczonego / ubezpieczajÄ cego / uprawnionego / uposaĆŒonego w umowie ubezpieczenia zawartej za poĆrednictwem Banku z zakĆadem ubezpieczeĆ z nim wspĂłĆpracujÄ cym (dotyczy realizacji praw Klienta, ktĂłrego dane zostaĆy powierzone do przetwarzania Bankowi przez zakĆad ubezpieczeĆ bÄdÄ cy ich administratorem), Bank informuje zakĆad ubezpieczeĆ o zĆoĆŒonym ĆŒÄ daniu realizacji praw Klienta w zakresie danych osobowych, przekazujÄ c zakĆadowi ubezpieczeĆ wniosek w ciÄ gu 3 dni od dnia zgĆoszenia wniosku przez Klienta. OdpowiedĆș na wniosek Klienta jest w tym przypadku udzielana bezpoĆrednio przez zakĆad ubezpieczeĆ lub przez Bank w terminie i w sposĂłb uprzednio uzgodniony z zakĆadem ubezpieczeĆ.
- WĆaĆciwym dla Banku organem nadzoru w zakresie danych osobowych jest UrzÄ d Ochrony Danych Osobowych.
- W przypadku pytaĆ dotyczÄ cych wniosku prosimy o kontakt z pracownikiem placĂłwki sprzedaĆŒowej lub Inspektorem ochrony danych pod adresem e-mail: iodo@bslukowa.pl
Podstawa prawna: RozporzÄ dzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osĂłb fizycznych w zwiÄ zku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepĆywu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (Dz. U. UE L 119 z dnia 4 maja 2016 r.)