RODO

Ochrona danych osobowych jest jednym z najwaĆŒniejszych procesĂłw realizowanych przez Bank SpóƂdzielczy w Ćukowej. Parlament Europejski opublikowaƂ w 2016 roku Rozporządzenie 2016/679 w sprawie ochrony danych osobowych, zwane RODO. Zastosowanie w Unii Europejskiej ma ono od 25 maja 2018 roku.

PRZETWARZANIE DANYCH OSOBOWYCH

Najczęƛciej zadawane pytania wynikające z tzw. obowiązku informacyjnego:

  1. Co to jest RODO?

Jest to skrĂłt od Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych. RODO wprowadza  m. in. nowe prawa KlientĂłw. Jednym z obowiązkĂłw administratorĂłw, ktĂłrzy przetwarzają dane osobowe jest informowanie KlientĂłw o przetwarzaniu ich danych osobowych.

  1. Dlaczego Bank przetwarza moje dane osobowe?

Bank przetwarza PaƄstwa dane, aby prowadzić dziaƂalnoƛć bankową, na przykƂad prowadzić rachunek bankowy, zawrzeć i realizować umowę dotyczącą produktu bankowego typu kredyt, lokata, rachunek oszczędnoƛciowy, rachunek ROR, czy zapewnić bezpieczeƄstwo PaƄstwa ƛrodkĂłw i transakcji. Prowadzimy rĂłwnieĆŒ dziaƂalnoƛć informacyjną o naszych usƂugach i produktach.

  1. Czy mogę mieć dostęp do swoich danych?

Tak. Mogą PaƄstwo mieć peƂen dostęp do swoich danych osobowych. Mogą PaƄstwo rĂłwnieĆŒ zarządzać swoimi zgodami na przetwarzanie danych osobowych, w tym zgodami marketingowymi.

  1. Kto jest administratorem moich danych osobowych?

Administratorem PaƄstwa danych osobowych jest Bank SpóƂdzielczy w Ćukowej. Bank odpowiada za ich przetwarzanie w sposĂłb bezpieczny, zgodny z umową oraz obowiązującymi przepisami prawa. W sprawach ochrony danych osobowych mogą PaƄstwo skontaktować się z Bankiem w placĂłwkach sprzedaĆŒowych, telefonicznie  pod numerem telefonu +48846874400 lub z Inspektorem ochrony danych.

  1. Jak mogę skontaktować się z Inspektorem ochrony danych?

Z Inspektorem ochrony danych w Banku SpóƂdzielczym w Ćukowej mogą PaƄstwo skontaktować się pod adresem poczty elektronicznej: iodo@bslukowa.pl

  1. W jakim celu Bank przetwarza moje dane osobowe?

PaƄstwa dane osobowe są przetwarzane przez Bank w celu:

  1. podjęcia dziaƂaƄ przed zawarciem umowy oraz w celu realizacji umowy, w tym w celu dokonania badania zdolnoƛci kredytowej i analizy ryzyka kredytowego,
  2. w pozostaƂych celach związanych z prowadzoną dziaƂalnoƛcią bankową, w tym wypeƂniania obowiązkĂłw prawnych ciÄ…ĆŒÄ…cych na Banku, dochodzenia roszczeƄ z tytuƂu prowadzenia dziaƂalnoƛci oraz w celu sprzedaĆŒy i marketingu bezpoƛredniego,
  3. gdy jest to niezbędne do wykonania zadania realizowanego w interesie publicznym,
  4. wewnętrznych celĂłw administracyjnych Banku, w tym analizy portfela kredytowego, statystyki i raportowania wewnętrznego w Banku,
  5. w celu wskazanym w treƛci udzielonej przez PaƄstwo zgody.
  6. Jakie rodzaje, kategorie danych osobowych Bank przetwarza?

Bank przetwarza dane związane z:

  1. identyfikacją i weryfikacją toĆŒsamoƛci Klienta,
  2. dane transakcyjne,
  3. dane dotyczące stanu cywilnego i sytuacji rodzinnej, w tym o osobach pozostających na utrzymaniu i pozostających we wspĂłlnym gospodarstwie domowym,
  4. dane finansowe lub związane ze ƛwiadczeniem usƂug bankowych,
  5. dane dotyczące prowadzonej dziaƂalnoƛci gospodarczej, zawodowej lub spoƂecznej,
  6. Kto jest odbiorcą moich danych?

PaƄstwa dane mogą być udostępniane następującym odbiorcom lub kategoriom odbiorców danych:

  1. Biuro Informacji Kredytowej S.A.,
  2. Centrum Prawa Bankowego i Informacji Sp. z o.o.,
  3. Związek Banków Polskich,
  4. Ministerstwo FinansĂłw, w tym Generalny Inspektor Informacji Finansowej,
  5. Komisja Nadzoru Finansowego,
  6. biura informacji gospodarczej,
  7. Bank BPS S.A. jako bank zrzeszający,
  8. banki, instytucje kredytowe i inne upowaĆŒnione podmioty na podstawie przepisĂłw prawa,
  9. podmioty,  ktĂłrym Bank powierzyƂ przetwarzania danych osobowych na podstawie umĂłw powierzenia przetwarzania danych osobowych (tzw. podmioty przetwarzające).
  10. Czy moje dane osobowe będą przekazywane do paƄstwa trzeciego lub organizacji międzynarodowej?

Obecnie nie planujemy przekazywać PaƄstwa danych osobowych poza Europejski Obszar Gospodarczy.

  1. Jak dƂugo PaƄstwa dane osobowe będą przechowywane przez Bank?

Dane osobowe będą przechowywane przez okres trwania umowy oraz po zakoƄczeniu umowy w celu wypeƂnienia obowiązku prawnego ciÄ…ĆŒÄ…cego na Banku, w tym dochodzenia ewentualnych roszczeƄ, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, a następnie zostaną usunięte lub zanonimizowane.

W przypadku wyraĆŒenia zgody na przetwarzanie dla potrzeb marketingu bezpoƛredniego naszych produktĂłw i usƂug po wygaƛnięciu umowy, dane te będziemy przetwarzać do czasu wycofania zgody.

  1. Jakie uprawnienia mi przysƂugują?

W związku z przetwarzaniem przez Bank danych osobowych przysƂuguje PaƄstwu prawo do:

  1. dostępu do treƛci swoich danych (art. 15 RODO),
  2. do sprostowania danych (art. 16. RODO),
  3. do usunięcia danych (art. 17 RODO),
  4. do ograniczenia przetwarzania danych (art. 18 RODO),
  5. do przenoszenia danych (art. 20 RODO),
  6. do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych (art. 21 RODO),
  7. prawo do niepodlegania decyzjom podjętym w warunkach zautomatyzowanego przetwarzania danych, w tym profilowania (art. 22 RODO).
  8. Do kogo mogę wnieƛć skargę?

W przypadkach uznania, iĆŒ przetwarzanie PaƄstwa danych narusza przepisy RODO przysƂuguje PaƄstwu prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

  1. Czy podanie danych osobowych jest dobrowolne czy obligatoryjne?

Podanie przez PaƄstwa danych jest dobrowolne, jednakĆŒe w celu zawarcia i realizacji umowy niezbędne.

  1. Skąd Bank ma moje dane osobowe?

ĆčrĂłdƂem PaƄstwa danych osobowych są wnioski, umowy zawarte z Bankiem, natomiast w przypadku pozyskiwania danych osobowych w sposĂłb inny niĆŒ od osĂłb, ktĂłrych dane dotyczą, ĆșrĂłdƂem danych są osoby trzecie. WĂłwczas Bank ma obowiązek poinformować te osoby o ĆșrĂłdle pozyskania ich danych.

  1. Czy moje dane osobowe będą przetwarzane w sposĂłb zautomatyzowany?

PaƄstwa dane osobowe nie podlegają zautomatyzowanemu przetwarzaniu, w tym profilowaniu.

ZASADY ROZPATRYWANIA WNIOSKÓW DOTYCZĄCYCH OBSƁUGI PRAW KLIENTA W ZAKRESIE DANYCH OSOBOWYCH

Klient indywidualny i Klient instytucjonalny (osoba fizyczna prowadząca dziaƂalnoƛć gospodarczą, osoba fizyczna prowadząca indywidualne gospodarstwo rolne, spóƂka cywilna, spóƂka partnerska, spóƂka jawna) Banku jest uprawniony do zƂoĆŒenia wniosku
w zakresie obsƂugi praw Klienta wynikających z RODO, a Bank zobowiązany jest do jego rozpatrzenia wedƂug poniĆŒszych zasad:

Klient moĆŒe zgƂosić wniosek do Banku w kaĆŒdej chwili, poczynając od 25 maja br.

  1. Bank rozpatruje wniosek zƂoĆŒony przez Klienta Banku lub osobę dziaƂającą w jego imieniu:
    1. w ciągu miesiąca, licząc od dnia otrzymania ĆŒÄ…dania,
    2. w przypadku, gdy ĆŒÄ…danie lub liczba ĆŒÄ…daƄ Klienta ma skomplikowany charakter, termin udzielenia odpowiedzi moĆŒe zostać wydƂuĆŒony o kolejne dwa miesiące;  w terminie miesiąca od otrzymania ĆŒÄ…dania, Inspektor ochrony danych poinformuje Klienta listownie o przedƂuĆŒeniu terminu, z podaniem przyczyn opĂłĆșnienia,
    3. w przypadku niepodjęcia dziaƂaƄ w związku z ĆŒÄ…daniem Klienta, Inspektor ochrony danych niezwƂocznie – najpĂłĆșniej w ciągu miesiąca od otrzymania ĆŒÄ…dania, poinformuje Klienta listownie o powodach nieodjęcia dziaƂaƄ oraz moĆŒliwoƛci wniesienia skargi do organu nadzorczego oraz skorzystania ze ƛrodkĂłw ochrony prawnej przed sądem.
  2. Klient moĆŒe zƂoĆŒyć wniosek z wykorzystaniem formularza opracowanego przez Bank. Formularz wniosku dostępny jest na stronie internetowej Banku, w dedykowanej zakƂadce RODO: www.bslukowa.pl/rodo lub w placĂłwkach sprzedaĆŒowych Banku. Wniosek Klienta powinien zawierać dane adresowe oraz rodzaj i szczegóƂy ĆŒÄ…dania.
  3. Klient moĆŒe zƂoĆŒyć wypeƂniony wniosek w kaĆŒdej placĂłwce sprzedaĆŒowej Banku.
  4. PlacĂłwka sprzedaĆŒowa Banku realizuje wniosek Klienta w zakresie obowiązku informacyjnego (udziela informacji Klientowi), prawa do cofnięcia zgody na cele marketingowe oraz prawa do sprostowania (aktualizacji danych). W przypadku pozostaƂych praw Klienta, obsƂugę wniosku realizują dedykowani pracownicy Centrali Banku.
  5. Bieg terminu rozpatrywania wniosku rozpoczyna się od dnia otrzymania przez Bank ĆŒÄ…dania Klienta.
  6. Klient uprawniony jest do zƂoĆŒenia reklamacji w przypadku niedotrzymania terminu udzielenia odpowiedzi przez Bank. Informacja o trybie zgƂaszania reklamacji dostępna jest na stronie internetowej Banku.
  7. W imieniu Banku Inspektor ochrony danych udziela Klientowi odpowiedzi na zƂoĆŒony wniosek na piƛmie, listem poleconym za zwrotnym potwierdzeniem odbioru.
  8. Bank nie pobiera ĆŒadnych opƂat i prowizji za przyjęcie i rozpatrzenie pierwszego wniosku. JeĆŒeli częstotliwoƛć wnioskĂłw Klienta jest większa, niĆŒ jeden wniosek w ciągu trzech miesięcy, Bank moĆŒe pobrać opƂatę, rĂłwną kosztom administracyjnym związanym z udzieleniem odpowiedzi.
  9. W przypadku, gdy Klient skƂada wniosek w charakterze ubezpieczonego / ubezpieczającego / uprawnionego / uposaĆŒonego w umowie ubezpieczenia zawartej za poƛrednictwem Banku z zakƂadem ubezpieczeƄ z nim wspóƂpracującym (dotyczy realizacji praw Klienta, ktĂłrego dane zostaƂy powierzone do przetwarzania Bankowi przez zakƂad ubezpieczeƄ będący ich administratorem), Bank informuje zakƂad ubezpieczeƄ o zƂoĆŒonym ĆŒÄ…daniu realizacji praw Klienta w zakresie danych osobowych, przekazując zakƂadowi ubezpieczeƄ wniosek w ciągu 3 dni od dnia zgƂoszenia wniosku przez Klienta. OdpowiedĆș na wniosek Klienta jest w tym przypadku udzielana bezpoƛrednio przez zakƂad ubezpieczeƄ lub przez Bank w terminie i w sposĂłb uprzednio uzgodniony z zakƂadem ubezpieczeƄ.
  10. WƂaƛciwym dla Banku organem nadzoru w zakresie danych osobowych jest Urząd Ochrony Danych Osobowych.
  11. W przypadku pytaƄ dotyczących wniosku prosimy o kontakt z pracownikiem placĂłwki sprzedaĆŒowej lub  Inspektorem ochrony danych pod adresem e-mail: iodo@bslukowa.pl

Podstawa prawna: Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osĂłb fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepƂywu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (Dz. U. UE L 119 z dnia 4 maja 2016 r.)

Pliki do pobrania